woensdag 8 augustus 2012

Adios Ecuador

De strafste prestatie op de dag van de beklimming is tijdens de avond weggelegd. Een feestje op een marktje van Guamote met de beste muziek. Voor ik het weet zijn het opnieuw de laatste dagen  in Ecuador maar die schok is voor later, eerst zijn het feesten in Guamote. Vrijdag komt Guamote echt tot leven rond de opgebouwde arena en de latere optredens. Met vijftien Belgen kunnen we overal ongestoord mee genieten en mee beleven.  Zaterdag kom ik tijdens de middag op de juiste plaats terecht voor het gratis middagmaal. Een ode die ik vorig jaar schreef ter ere van het kanton krijgt nog een plaatsje in het avondprogramma van een gala. Zondag is de laatste en mooiste dag. Mijn vriend en medewerker van Inti Sisa studeert af in middelbaar onderwijs op afstand. Hij is tien jaar ouder als ik, die de eer krijg om zijn mantel aan te doen. Even later spelen we met onze muziekgroep voor een volle zaal afgestudeerden en families.

Op het feest bij de familie dat daarop volgt ben ik peter van de afgestudeerde. Deze verbinding houdt geen economische verwachtingen in. Na de toespraak is dat vooral drank uitdelen en met alle aanwezige vrouwen dansen. Ik word de volgende ochtend wakker met al mijn kleren nog aan. De afgestudeerde zit ’s morgens tot mijn verbazing op de hoekstenen van de straat. Ik word opnieuw verwelkomd om het feest verder te zetten. Het is al negen uur maar ik bemerk dat de maan nog steeds goed zichtbaar is en dat zolang kan gedronken worden. Als ontbijt krijg ik een cavia. Ik bedenk dat ik toch echt niet de beste plaats heb gekozen om naartoe te reizen maar de cavia is na enkele happen toch erg smaakvol en bij het afeten van de beentjes zelfs delicieus. Ik help mijn vriend naar bed en vertrek voor onbepaalde duur.

Ik zit op de bus naar de luchthaven en zie vanop de westelijke bergketen de Chimborazo met zoon vulkaan en op de oostelijke bergketen van Noord naar Zuid; Cotopaxi, Tungurahua, Altar en Shangai. Dat zijn er zes hoger dan vijf duizend meter in een halve hoofdomdraai. Een dag later ben ik thuis, dan is het hier avond. De volgende dag ben ik al gaan werken. Ik ben fysiek en vooral mentaal gedesoriĆ«nteerd. Het laatste zal nooit helemaal goed komen. Ik zou het wel opnieuw doen.

Nog een goede week wil ik wachten alvorens een vast bedrag van de opbrengst bekend te maken. Stortingen nadien blijven echter bij dezelfde organisatie, inti sisa, terechtkomen. De kleine bedragen leverden tot nu 145 euro op. Op de fiscaal aftrekbare bedragen heb ik nog geen overzicht. Bedankt en tot snel!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten