vrijdag 6 juli 2012

Chimborazo2011 - Cotopaxi2012



Het is niet de eerste keer dat ik op een hoge vulkaan in Ecuador ga stappen. Vandaag op de dag exact een jaar geleden beklom ik de Chimborazo, hoogste berg in Ecuador. Ik had toen eigenlijk geen idee wat me te wachten stond. Ik was wel al een goed half jaar in Ecuador in de bergen en liep gedurende een maand enkele ochtenden per week langs het treinspoor in Guamote net zoals ik nu bij valavond op de Gooikse heuvels train.

Van bij het begin van de tocht maakte ik zelf het tempo omdat ik niet geduldig genoeg was om het trager te doen dan je kan en zo krachten te sparen. De beklimming was best wel spannend in het donker en toen we op de bergkam kwamen die gemakkelijk vier uur in beslag neemt, stak een felle wind op die heel die tijd frontaal op ons in blies. De laatste uren sloopten me langzaam maar zeker. We waren zo kort bij de tweede hoogste top van 6270m dat ik nog zeker vijftien minuten hard probeerde en tien meter verder geraakte. Ik kreeg het steeds kouder en omdraaien was de enige mogelijke optie. Het eerste stuk van de afdaling hing ik strak aan het touw van de gids vast om niet voorover te vallen.

Het zijn wijze lessen die ik nu mee neem, vooral om trager omhoog te gaan en ook een thermos met heet water mee te nemen zodat het niet meteen bevriest. Fysische voorbereiding is natuurlijk ook heel belangrijk. Voetbal schiet daarvoor net iets te kort want niet dé duursport bij uitstek. Een anderhalve maand heb ik om me iets meer op uithouding toe te leggen. Het aantal trainingen ligt hoger dan verleden jaar maar in tegenstelling is nu de acclimatisatieperiode zeer kort en het valt af te wachten hoe groot dat nadeel precies zal zijn.


We klimmen een dag voor een volle maan. Bij helder weer is het veel minder donker en dat maakt de nacht toch een stuk draaglijker. Juni en juli zijn maanden met de minste regenval maar soms met zeer harde wind. De grootste vrees is dat de weersomstandigheden de beklimming niet toe laten zoals wel vaker gebeurd. Een andere vrees is om opnieuw niet boven te geraken maar laat dat geen reden zijn om niet te sponsoren. :)

Hasta la vista




Geen opmerkingen:

Een reactie posten